DSF MANDSKOR-KANON!

Posted on:

Kære alle formænd i DSF’s mandskor.

Bestyrelsen og musikudvalget i DSF har besluttet at udforme en kanon af 20-30 af de mest kendte og elskede mandskorsatser.

Inspireret af den finlandssvenske tradition er ambitionen at indarbejde sangene i alle mandskor – og at sangerne lærer så mange af dem udenad som muligt.

På sigt håber vi, at kanonen kan være med til at styrke fællesskabet på tværs af korene i landet, da vi dermed altid vil have en samling af sange, vi kan synge sammen, når vi mødes i enhver sammenhæng.

Vi tror på, at dette kan være med til at gøre det sjovere at synge i mandskor – og ikke mindst at gøre mandskorsang mere attraktivt og tiltrækkende for nye sangere.

Vi har derfor brug for, at I alle sammen i samråd med jeres kor, bestyrelser og dirigenter indsender forslag til de satser, I mener bør høre til i en sådan kanon.

I må meget gerne konkretisere satsernes komponist, tekstforfatter og arrangør samt årstal, når I indsender forslag.

Deadline: 1. december 2022.

Forslagene indsendes til formand Kristian Bæk Michelsen på email kbmichelsen@gmail.com

Den endelig kanon besluttes af et udvalg bestående af medlemmer fra både bestyrelse og musikudvalg. Selvom den næppe er færdigudarbejdet til den tid, ønsker vi at tage hul på arbejdet med kanonen på kurset i Vandel 2023, hvor instruktør Jon Hollesen vil tage udgangspunkt i et udpluk af de mest populære satser.

Vi håber I har lyst til at deltage i projektet – og vi vil glæde os til at se, hvilke satser I mener bør høre til i en dansk mandskorkanon!

På vegne af DSF’s bestyrelse og musikudvalg
Kristian Bæk Michelsen