Et kendt DSF-kormedlem er gået bort

Posted on:

Normalt skriver vi ikke mindeord på denne side, men her vælger vi at gøre en undtagelse. En af Dansk Sanger Forbunds mest kendte og mest underholdende medlemmer – Holger fra Horsens Håndværker- & Industriforenings Sangkor – er gået bort.

Holger, der blev 99 år, blev bisat lørdag den 15. juli 2023. Rigtig mange af vores medlemmer kendte Holger og har nydt hans underholdning. Holger var altid deltager, når sangerforbundet afholdt de årlige kurser i Vandel, og han var altid klar med et eller flere underholdende indslag ved aftenfesten.

Her er efter par billeder, hvor Holger tryllebinder publikum ved Vandelkurset i februar 2023:

Jørgen Møller fra horsenskoret holdt en mindetale i forbindelse med mindesammenkomsten efter Holgers bisættelse. Du kan læse talen her:

Holger Nielsen, 1924-2023
Det kom som en overraskelse for mange af os, da vi for kort tid siden fik at vide, at Holger var død. Jo, vi vidste da alle, at Holger var 99 år, og ingen lever evigt, men han havde deltaget i vores korsang indtil sæsonafslutning i år.
Holger lagde da heller aldrig skjul på, at han efterhånden var blevet en gammel mand. Det er ikke så længe siden, at der i korsammenhæng var en sangerbroder, der nævnte, at Holger jo var 98 år, hvortil Holger korrigerede ham og sagde, nej, 98 et halv. Humoren fejlede ikke noget.
Det er altid trist, når en sangerbroder forlader vores kor. I enkelte tilfælde kan det ske, at en sanger vender tilbage, men i Holgers tilfælde er det så endeligt, som det kan være. Jo, det er trist, at vi ikke længere har Holger iblandt os. Men heldigvis kan vi se tilbage på mange år i hans selskab, hvor han var en dygtig og pligtopfyldende 1. tenor. Selv om han i de senere år var dårligt gående, mødte han -støttende sig til sin stok- trofast op til korsang hver mandag aften i Håndværkerforeningen.
Og så skal det da også lige nævnes, at når Dansk Sanger Forbund hvert år afholdt sit weekendkursus på Vandel Efterskole, så mødte Holger op. Vi sov på elevernes værelser, og køjerne var nok ikke så gode, som dem, vi sangere var vandt til derhjemme. Men der var ikke noget klynk med, at han sov dårligt, og at det var hårdt at skulle synge hele dagen, en stor del af tiden stående. Nej, han deltog på lige fod med alle os andre og nød det.
Når vi afholdt vores traditionelle nytårsspisning i Håndværkerforeningen og sommerfest på Kystens Perle, kunne vi være sikre på, at Holger var parat til at underholde med en sang og en eller to af Anton Berntsens jyske fortællinger, som han kunne udenad. Han underholdt, hvis han altså blev spurgt, for han var ikke typen, der trængte sig på. Holger havde med garanti forberedt sig godt og grundigt hjemmefra. Men, der skulle en opfordring til. Og den fik han altid. Han elskede at optræde, og var fantastisk til at foredrage en sang eller en historie.
Nu er Holger her ikke mere. En dygtig og venlig sanger og et fint menneske har forladt os. Men vi kan heldigvis se tilbage på mange gode år med ham i koret.
Æret være Holgers minde.